Woda i ląd
Została zbudowana w latach 1963–1975 w ramach projektu Zuiderzee Works i rozdziela IJsselmeer na dwie części. Po zachodniej stronie grobli znajduje się odrębne jezioro Markermeer. Statki i łodzie mogą przekroczyć wał przez śluzy lub na przejście w Enkhuizen oraz przez system śluz w Lelystad. Dalszym planowanym krokiem projektu była zamiana Markermeer w polder, ale ostatecznie zrezygnowano z niego. Mniej więcej w połowie długości grobli znajduje się Trintelhaven, port ratunkowy, restauracja i stacja nadawcza, gdzie można ztrzymać się przejeżdżając przez groblę.Markerwaarddijk kiedyś nazywany Houtribdijk to tama, a właściwie grobla komunikacyjna. Zbudowana na jeziorze IJsselmeer łączy Lelystad - stolicę prowincji Flevoland z Enkhuizen. Ma długość 27 km i przebiega po niej droga N302, którą codziennie przejeżdża ok. 8500 pojazdów. Przy drodze znajduje się także ścieżka rowerowa.